La acest moment, in Romania sunt 2 modalitati in care agentiile imobiliare presteaza serviciile catre public, intermedierea si reprezentarea. Prima este cel mai des intalnita, fiind si modalitatea primara in care se desfasoara activitatea unui agent imobiliar inca din anii' 90. Intermedierea a creat de-a lungul timpului foarte multe probleme in relatia dintre profesionist si client. Intrebarea ce ii ramane clientului fara raspuns dupa tranzactionarea unei proprietati este “ De ce am platit eu acest comision ?” Clientul nu poate identifica plusvaloarea ce o aduce agentul in tranzactia respectiva, asta pentru ca de multe ori nici nu exista.
Dar haideti sa vedem care sunt caracteristicile, in esenta diferentele, intre cele 2 concepte:
Agentul reprezinta interesul clientului ce il angajeaza, principiu de lucru asemanator cu cel al unui avocat. |
Agentul nu reprezinta interesul niciuneia dintre parti, deseori aparand al treilea interes, al lui – sa realizeze tranzactia cu orice pret. |
Agentul imobilar este ales de catre client inca de la inceput, ca urmare a prezentarii serviciilor, conditiile colaborarii fiind clar definite |
Agentul alege clientul care are in piata o proprietate prea interesanta sau o cerere usor realizabila, conditiile colaborarii fiind definite pe parcurs. |
Serviciile de marketing sunt complexe pentru ca pot fi realizate cu expunere totala in piata. |
Serviciile de marketing sunt partiale, incomplete pentru ca agentul nu are siguranta ofertei sau a cererii. |
Cheltuielile agentiei sunt semnificative si pot fi identificate pentru fiecare client, cu posibilitatea de a studia eficienta lor exacta. |
Cheltuielile agentiei sunt generale, nu se pot identifica pentru fiecare client, fiind foarte greu de facut o analiza pe un anumit orizont de timp. |
Profesionistul din domeniu poate lucra dedicat pentru un numar relativ mic de clienti, concentrandu-si eforturile mai bine. |
Agentia gestioneaza un numar mare de oferte si cereri – de ordinul sutelor, eforturile fiind disipate pentru toate. |
Agentul isi angajeaza raspunderea direct la nivel moral, comercial si contractual fata de client. |
Nu exista o raspundere directa fata de client. |
Comunicarea dintre profesionist si beneficiarul serviciilor sale este foarte buna si genereaza ulterior relatii de recomandare solide. |
Comunicarea este una relativa, neexistand incredere totala si rezultatul colaborarii este afectat. |
Agentul este deschis spre colaborare catre celelalte agentii in sprijinul clientului sau. |
Colaborarea intre agentii este redusa, desi interesul clientului ar fi spre o deschidere cat mai mare. |
Comisionul este incasat doar de la partea reprezentata de agentie, putand fi identificate exact eforturile si plusvaloarea adusa clientului. |
Comisionul este incasat de la ambele parti, in masura in care se poate, fara a putea identifica direct plusvaloarea adusa de agent. |
Profesionistii Imo Office au ales in urma cu mai multi ani sa urmeze calea Reprezentarii ca modalitate de a deservi clientii, considerand-o mult mai onesta fata de beneficiarii serviciilor si fiind increzatori ca pe termen lung va genera o relatie solida cu publicul in beneficiul ambelor parti.
Prin apartenenta la asociatiile profesionale APAIR si NAR, ne-am asumat un Cod Etic ce poate fi respectat doar prin Reprezentarea clientului, cu toate caracteristicile de mai sus.
Profesionisti sau clienti, va invitam sa va exprimati opinia despre modalitatea corecta de a lucra in acest domeniu.